Najväčšia a najobľúbenejšia športová CK na Slovensku oslavuje 31. augusta 2018 desiate výročie. Vznikla ako nenápadný startup pod názvom Poď na futbal. Z nej sa vyvinula značka, ktorá atakuje hranicu 50-tisíc vybavených klientov. Zakladateľ FutbalTour.sk Július Turček hovorí o vývoji, najobľúbenejšej destinácii, najväčších výzvach či ostatných trhoch, do ktorých slovenská verzia expandovala.
Dokáže FutbalTour.sk sprostredkovať akýkoľvek športový zájazd?
Na 99 percent áno. Zatiaľ sa nestalo, že by sme klientovi nevedeli jeho sen splniť. Často je to však otázka financií. To bol prípad finále amerického futbalu, čo nie je lacná záležitosť. Ale rozhodne sme v takom štádiu, že dokážeme sprostredkovať 99 percent zájazdov.
V úvode to však vyzeralo inak. FutbalTour.sk vznikol z konceptu Poď na futbal v roku 2008. Orientovala sa firma len na futbalové zájazdy?
V tom období bol Poď na futbal akýmsi startupom. Bolo to moje hobby popri práci. Fungovalo tak, že na zájazd som išiel ja a zobral som zopár ľudí. Mojou premiérou bol zápas medzi AC Milánom a Bolognou 31. augusta, pri ktorom som si požičal deväťmiestne auto a vyrazili sme do Milána. V tom čase sme si užili Ševčenka či Ronaldinha. A keď sa 70-ročný pán rozplače na San Sire, že sa mu splnil sen, je to neopísateľné.
Zo začiatku som riešil len futbalové zájazdy. Tešil som sa, že môžem cestovať zadarmo, uvidím skvelý futbal a ľudia budú spokojní. Keď sa mi podarilo zorganizovať zájazd, na ktorý som nešiel a spočítal som si, koľko som zarobil, mal som pocit, že som niekde úplne inde…
Dnes je to obrovská ponuka zájazdov na futbal, hokej a ďalšie športy. Ako sa buduje sieť dopravy, ubytovania a vstupeniek?
Po troch rokoch „zábavy“ som sa stretol s mojím kamarátom a dnešným spolumajiteľom Matejom Očenášom. On mal skúsenosti s organizáciou obrovských podujatí a obaja sme videli potenciál na vznik FutbalTour.sk. Tak sme si v roku 2011 povedali, poďme do toho.
Kontakty sú najdôležitejšie. Vďaka nim máme bohatú sieť dodávateľov vstupeniek, ktorú sme vytvárali niekoľko rokov. Dnes si už môžeme aj my vyberať partnerov, s ktorými chceme spolupracovať. Všetko však staviame na dôvere. Čo sa povie, to platí.
Aktuálne máme pätnásť zamestnancov a desiatky externistov. Ako sa rozširuje ponuka pre klientov, zvyšujú sa aj požiadavky a nároky. Na tie sme pripravení a schopní ich splniť. Zároveň treba povedať, že človek si nemôže kúpiť mercedes a platiť za fabiu. Ale ak si klient uvedomuje, že niečo chce a je to výnimočné, bude to stáť viac.
Čo bola najväčšia exotika, ktorú FutbalTour.sk za desať rokov ponúkal?
Myslím, že to bolo argentínske El Clásico – Boca Juniors proti River Plate. Musím tiež spomenúť finále majstrovstiev sveta v Brazílii. Ale pre niekoho to môže byť aj F1 v Abu Dhabí či belehradské futbalové derby, to je poriadna divočina. Niektorí klienti sa dokonca rozhodli zostať v Srbsku a popíjali s domácimi, až tak sa im to zapáčilo. V hokeji to bol trojzápas NHL v New Yorku, čo je úplne iná kategória. Taktiež veľký zážitok.
Chcú ľudia čoraz častejšie cestovať na športové podujatia?
Mám pocit, že áno. Pri mori už bol skoro každý, no pri športových zájazdoch môžu klienti spoznať nové mesto, zažiť svetový futbal a prežiť príjemný predĺžený víkend. Preto sa mi zdá, že najlepšou voľbou je ísť napríklad do Barcelony koncom septembra – okúpať sa, pozrieť metropolu a vychutnať si futbal.
Snažíme sa ponúkať bohatý program, aby to nebolo len o futbale. Zájazd musí byť zaujímavý aj pre manželku, ktorej ukážeme dobré obchody, reštaurácie či pamiatky a bude to plnohodnotne investovaný čas aj prostriedky.
Hovoril si o Barcelone, je práve táto destinácia najobľúbenejšia?
Jednoznačne. Je to spojením dobrého futbalu, Messiho, pekného mesta a má more. Je to cenovo dostupné a vždy sa snažíme pripraviť atraktívny program a klienti si to pochvaľujú. Často to kupujú ženy mužom. Chlapi sú na futbale a ich polovičky spoznávajú Barcelonu a nakupujú.
Na ktorom zájazde bolo doteraz najviac klientov?
Na zápase medzi Slovenskom a Anglickom v rámci európskeho šampionátu. Tam sme pripravili štyri chartrové lietadlá a asi desať autobusov. Okrem toho to bolo stretnutie Ligy majstrov medzi Realom Madrid a Hamšíkovým Neapolom. Dve vlastné lietadlá a množstvo klientov, ktorí si zakúpili vstupenky. To sú zájazdy, ktoré si vyžadujú rozsiahlu prípravu a desiatky ľudí.
Čo odporúčaš ty? Čo treba zažiť?
Ak mám byť úprimný, určite Chelsea, každý ju musí zažiť – aj s Londýnom, ten je skvelý. Ale nie, žartujem. Som však jej fanúšikom.
Rozhodne treba vidieť Barcelonu a ostrovný futbal v Anglicku. Podarilo sa nám zorganizovať zájazd, počas ktorého videli klienti štyri futbalové zápasy za tri dni. To je naozaj naplno využitý čas. A mali neskutočné zážitky.
Okrem slovenského trhu sa FutbalTour.sk rozšíril aj do Česka, Maďarska, Rakúska, Švajčiarska a Rumunska. Kto je na čele a v ktorej krajine vidíš potenciál z pohľadu zájazdov?
Slovensko je lídrom. Ostatné trhy ho dobiehajú – ale iba vtedy, ak sa spoja. Najväčší potenciál vidím v Maďaroch.
Pripravuje sa aj ďalšie rozširovanie?
Stále sa snažíme niečo vymýšľať. V novej sezóne by sme radi spustili fungovanie v novej krajine.
Kde vidíš FutbalTour.sk o päť rokov?
Keď ma žena nezabije a bude mi tolerovať moje zájazdy, vidím ho veľmi ďaleko… Nie som síce taký starý, ale priority sa postupne menia a je časovo náročné skĺbiť rodinu s množstvom práce.
FutbalTour.sk vidím ako super značku, ktorá bude ľuďom prinášať top zážitky, zábavu a radosť z dobre investovaných financií, na čo bude človek dlho spomínať. Naším cieľom je mať čo najviac spokojných klientov a šťastných ľudí.