Juraj Turanský z Formulastore.sk: „Nemecko chýba na mape F1. Red Bullu môžeme akurát pogratulovať“

6 minút čítania

Formula 1 je celosvetový fenomén, ktorý naberá na popularite aj v prebiehajúcom období. Aj keď nadvládu Mercedesu vystriedala hegemónia Red Bullu Racing, jednotlivé preteky naďalej ponúkajú množstvo pútavých situácií a príbehov. 

Sledujte nás aj na našich sociálnych sieťach Facebook Instagram – Tik-Tok

Porozprávali sme sa s Jurajom Turanským z Formulastore.sk, ktorý má v našich končinách v F1 prehľad ako málokto. Povedal nám nielen o tom, čo si myslí o nadvláde Verstappena, kde podľa neho zlyháva Ferrari či aká je Veľká cena Bahrajnu naživo.

Bahrajn je vynikajúca voľba. Zaujmú nočné preteky aj ohňostroj

Juraj, tento rok si absolvoval na vlastnej koži Veľkú cenu Bahrajnu. Aké dojmy v tebe toto podujatie zanechalo a čo v tebe rezonuje najviac? 

Bahrajn som absolvoval tento rok premiérovo. To, že tam pôjdem, som sa rozhodol týždeň pred pretekmi. Celé som to riešil s jedným kamarátom na poslednú chvíľu. Netvrdím, že som preplatil, možno som mohol ušetriť na letenke, ale neriešil som to s dostatočným predstihom. Nie vždy sa dajú veci plánovať dopredu. Bahrajn vo mne zanechal pozitívny dojem, bol som milo prekvapený. Je to moderná krajina, malý ostrov, autom sme ho prešli asi aj dvakrát. Čo sa týka miestnych ľudí, nebol s nimi nijaký problém, všade som sa cítil bezpečne. Nikto nebol dotieravý a nepríjemný, bolo tam príjemné prostredie. Cenovo je to tam aj lacnejšie ako v Európe.

Foto: archív Juraj Turanský

Keď som prvýkrát prišiel k okruhu, bola tma. V noci to vyzerá úplne inak, ako keď je trať vysvietená. Bahrajn odporúčam hlavne tým, ktorí si chcú užiť predovšetkým F1, F2 a F3 počas tréningov a kvalifikácií. Sú tam totiž iba tribúnove miesta a tieto tribúny sú pred pretekmi zväčša poloprázdne. Dá sa to pekne vychutnať. Oplatí sa tam ísť najmä kvôli ohňostroju na konci. Nočné preteky sú úplne iné ako cez deň. Keď odpočítam cenu letenky, vychádza to lepšie ako niektoré európske podujatia. Budúci rok sa určite chystám znova.

🏎 FIRST MINUTE ponuka: F1 Veľká cena Bahrajnu (letecky) 🏁

https://www.youtube.com/watch?v=efUMXtL5bqQ

Nemecko v kalendári F1 chýba. Belgicko je veľkým zážitkom 

Formula 1 je obrovský kolos a kamkoľvek príde, vyvolá rozruch. Čím to podľa teba je a vnímaš to tak aj ty? 

Formula 1 je obrovský kolos. Ja som len sklamaný, že to už nemôžeme tvrdiť o Nemecku, kde ten rozruch nie je. Chýba mi v kalendári Veľká cena Nemecka a myslím si, že by tam mala byť. Netvrdím, že nie je dobré, že F1 je po celej planéte. Sú to majstrovstvá sveta, patria aj do Ázie či Ameriky, ale Nemecko by si malo nájsť miesto. Čo sa týka toho rozruchu, úprimne neviem, či to nie je tak trochu bublina, ktorá by čoskoro mohla spľasnúť.

Aké veľké ceny by si odporučil slovenským fanúšikom, ktorí zvažujú, že za F1 vycestujú? 

Nebudem hovoriť o Rakúsku a Maďarsku, keďže to máme na skok a mám z nich pocit, že tamojšie veľké ceny sa menia na VC Česka a Slovenska. Osobne by som odporučil Belgicko, hlavne tým, ktorí si urobia výlet. Vidieť Eau Rouge naživo je niečo úplne iné ako v televízii, keď som to prvýkrát videl, myslel som si, že sa cez tam ani nedá jazdiť. Belgicko sa dá krásne prejsť, je to za mňa jedna z najkrajších tratí v celom seriáli. V roku 2009 som navštívil aj Monako, vtedy monoposty ešte poriadne hučali a po desiatom kole som chcel, aby to už skončilo. Hovoril som si, že tamojšie zákruty sú proti fyzike, že tam piloti naozaj nemajú ako vidieť. V Európe určite odporúčam Belgicko a Monako.

Ferrari má stále nejaký problém. Red Bull ako Chicago Bulls? 

Prebiehajúca sezóna opäť patrí Red Bullu Racing a Maxovi Verstappenovi. Ako vnímaš túto dominanciu? 

Sezóna patrí Red Bullu, nedá sa k tomu povedať nič iné len to, že im gratulujem. Urobili si svoje domáce úlohy lepšie ako ostatní. Aspoň je to latka, na ktorú sa ostatní môžu dostať. Snáď budúci rok bude zo strany ďalších tímov lepší a uvidíme viacero zaujímavých pretekov. Red Bull Racing je v tejto sezóne tak dominantný, že mám pocit, že neurobili ani jeden kiks. Všetko tam klape tak, ako má a ostatní sa od nich môžu len učiť.

Koľko rokov ešte podľa teba budeme sledovať prvenstvá tejto stajne? 

Nahnevám možno fanúšikov Red Bullu, ale podľa mňa, keď Červených býkov opustia Adrian Newey a Christian Horner, bude ich osud podobný ako u basketbalistov Chicaga Bulls po odchode Michaela Jordana a Scottieho Pippena. Ale uvidíme, nemám vešteckú guľu.

Foto: archív Juraj Turanský

Jedným z najväčších lákadiel pre fanúšikov je Ferrari. Čo si ty myslíš o tomto tíme a kde je neustále problém? 

Problém je možno v nás fanúšikoch, keďže neustále očakávame od Ferrari víťazstvá a tie neprichádzajú. Vždy je problém, či už je to tím, mechanik alebo pilot či čokoľvek iné. Nepovedal by som, že Ferrari je zlé. Bolo dobré, je dobré aj bude dobré, možno keby existuje štatistika druhých a tretích miest, myslím si, že táto stajňa by bola v celkových číslach veľmi vysoko. Ferrari je medzi najlepšími stále, fandím mu a budem mu fandiť. Cítiť, že tento tím má najviac fanúšikov, ja to vidím aj na predajoch u nás, keď sa zadarí, tak sa produkty predávajú veľmi rýchlo. Zdá sa mi, že nie sú dostatočne flexibilní. Možno je to aj talianskou náturou, počul som, že konštruktéri Ferrari sú zamestnancami firmy, nie fanúšikmi, čo tiež môže hrať rolu.

Pérez v tieni Verstappena. Je Drive to Survive prospešné? 

Ako vnímaš seriál Drive to Survive, ktorý je často kritizovaný za prifarbovanie jednotlivých udalostí? 

Čo sa týka tohto seriálu, keď som videl prvú sériu, povedal som si, že som sa nedozvedel nič nové, ale pre nových fanúšikov to mohlo byť obohacujúce a dostali sa k F1 ešte bližšie. Ja Formulu 1 sledujem už dvadsať rokov. Či je to skreslené alebo nie, je to seriál, ktorý láka ľudí. Samozrejme, že sa na to nedá pozerať z jedného uhla a musia to zveličovať. Aj tí, ktorí DTS pozerajú, si ho druhýkrát nepozrú. Možno aj Netflix by mohol niečo zmeniť. Ja si to pozriem rád, nedozvedám sa síce nové veci, ale je to pre mňa prínosom. I keď možno nie takým, ako by som očakával.

Čo ťa v roku 2023 v rámci F1 najviac potešilo, sklamalo a prekvapilo? 

Najviac ma sklamalo vypadnutie Charlesa Leclerca v Bahrajne na začiatku sezóny. Keďže som tam bol a fandím Ferrari, bol som z toho dosť nešťastný. Prekvapila ma forma Red Bullu, čakal som, že budú dobrí, ale nie, že budú takto silní a dominantní. Zaujal ma aj Sergio„Checo“ Pérez, ktorý bol spočiatku konkurencieschopný smerom k Maxovi Verstappenovi. Potom akoby prišiel zlom a jazdil v inom monoposte a nesadlo mu to. Nie je tam, kde by mal byť. Očakával som, že ich súboje budú tesnejšie. Potešilo ma, že som bol vďaka FutbalTour na VC Rakúska. Tento rok som videl naživo dvojo pretekov, to ma potešilo úplne najviac a som za to vďačný.

KOMPLETNÁ PONUKA ZÁJAZDOV NA PRETEKY F1

Spríjemnite sebe alebo svojim blízkym čakanie na Vianoce s originálnym adventným kalendárom pre fanúšikov F1