Števo Eisele o sezóne F1: Konkurenti Verstappenovi nestíhajú, Ferrari je mrzuté a od Alonsa sa môžu ostatní učiť

6 minút čítania

Sezóna Formuly 1 je v plnom prúde a i keď to v momentoch môže vyzerať, že o všetkom je rozhodnuté, opak je pravdou. Porozprávali sme sa s jedným z najpovolanejších ľudí zo Slovenska a z Českej republiky, keď na tému F1 príde – s komentátorom Števom Eiselem. 

Sledujte nás aj na našich sociálnych sieťach FacebookInstagram Tik-Tok

Titul Maxa Verstappena je otázkou času

Števo, stane sa Max Verstappen majstrom sveta F1 tretíkrát za sebou?

Otázka momentálne neznie, či Max Verstappen získa tretí titul za sebou, ale ako skoro ho získa. Vyzerá to tak, že s monopostom RB19 je v absolútnej symbióze a konkurencia jednoducho nestíha. S pokorou treba brať do úvahy matematiku a nepredvídateľné okolnosti, ktoré ale nikomu neprajeme. Myslím tým choroby, zranenia, zlomeniny a podobné veci, ktoré naozaj nechceme vidieť, ešte k tomu vzhľadom na bolesť a utrpenie, ktorého sme svedkami v uplynulých rokoch.

Je reálne, aby našiel Red Bull Racing do konca sezóny 2023 seriózneho súpera?

V prvom rade klobúk dole pred všetkými inžiniermi a mechanikmi Red Bull Racing za to, ako pozdvihli minuloročný, už aj tak skvelý, monopost. Je to veľmi nepríjemná vizitka pre všetkých konkurentov, azda s výnimkou Aston Martinu, ktorý prekvapil nielen rivalov, ale aj samého seba. Bude však veľmi ťažké pozdvihnúť to na víťazný level. Netreba zabúdať, že Aston Martin hrá „long game“.

Aj Fernando Alonso stále zdôrazňuje, že sa sústreďujú na novú sezónu. Stavajú novú továreň a potom budú očakávania prirodzene vyššie. Čo je absolútny „prúser“, sú Mercedes a Ferrari, ako zaváhali a neboli schopní priniesť extra krok, extra výkon. Predsa len vo Ferrari prebieha reštrukturalizácia a očakávalo sa to, ale ambície sú v tejto stajni neustále najvyššie. Mercedes nezvládol novú éru, netrafil filozofiu a trvalo mu rok a pol, kým odpísal úzke bočnice. A tým, že prekopáva celý monopost, je to automaticky beh na dlhú trať. Nikdy neviete, či pri hľadaní odpovedí neodomknete extra potenciál monopostu, ale navonok to vyzerá tak, že náskok Red Bullu je momentálne nedostižný.

Zdroj: instagram.com/stevoeiselef1

 

Fernando Alonso zažíva druhú mladosť

Ktorý jazdec je pre teba najpríjemnejším prekvapením doterajšieho priebehu ročníka?

Znie to až komicky, pretože Fernando Alonso vždy jazdil na hrane, ale konečne má k dispozícii stroj, s ktorým vie atakovať pódiá a čoskoro snáď aj víťazstvá. Vo veku 41 rokov je obdivuhodné, ako to celé zvláda. Opäť vidíme toho zahryznutého pitbulla Alonsa, ktorý sa snaží využiť každú jednu chybičku súpera a k tomu aj svoje mediálne hry, či skracovanie šikany. On to skrátka vie. Myslím si, že zvyšok štartového poľa sa od neho môže učiť. Milo prekvapil aj Yuki Tsunoda v AlphaTauri, kde bojuje s mizerným monopostom a taktiež zaujal návrat Nica Hülkenberga do Haasu, ktorý je jemným osviežením.

A kto ťa naopak v štartovom poli spomedzi pilotov sklamal, od koho si čakal viac?

Toto je veľmi nepríjemné na glosovanie, pretože v F1 ste priamo závislí na kvalite monopostu. Aby sme išli postupne, piloti Ferrari Leclerc so Sainzom robia priveľa chýb. Či je to tým, že sa snažia z monopostu vyťažiť to, čo v ňom nie je neviem, ale nemalo by to byť ospravedlnením. V Aston Martine je zas sklamaním Lance Stroll oproti Fernandovi Alonsovi, priame porovnanie tímových kolegov vyznieva úplne brutálne. Keby jeho otec nevlastnil tím, bol by zrelý na odchod.

Potom máme pilotov ako Checo Pérez z Red Bull Racing a Esteban Ocon z Alpine, ktorí sú veľmi kvalitní, ale majú dlhodobý problém, že predvedú fantastický výkon raz za päť, raz za desať víkendov, čo jednoducho nestačí. V tomto je Max Verstappen neskutočný borec a všimnite si jeho konzistenciu, ako z akejkoľvek pozície atakuje, predbieha a nerobí zbytočné chyby. On je tým etalónom, vzorom spoľahlivosti. Lewis Hamilton stále drží latku vysoko a netrpezlivo čakám, kedy mu dá Mercedes opäť stroj schopný atakovať víťazstvá.

Mercedes netrafil filozofiu

Kde vidíš najväčší problém súčasného Mercedesu a ako dlho ešte vydrží Hamilton v F1?

Mercedes prvýkrát za desať rokov, počas ktorých pozbieral osem konštruktérskych titulov, netrafil filozofiu auta a trvalo im rok a pol, kým to dobehli. Je to šokujúce, ale taký je svet Formuly 1. Teraz začínajú od bodu nula a budú to mať ťažké dobehnúť. Odvíja sa od toho aj motivácia Lewisa Hamiltona, predsa len, veľa sezón mu už do konca kariéry neostáva. Predpokladám ale, že podpíše zmluvu na ďalšie dva až tri ročníky. Neviem, či bude chcieť ísť do zmeny pravidiel v roku 2026. To je veľký otáznik. Celý Mercedes mu chce dopriať ôsmy titul, ale či sa im to podarí, je ťažké odhadnúť.

Preteky v Imole boli zrušené z pochopiteľných dôvodov. Ako veľký problém je to pre Formulu 1 z hľadiska financií, marketingu a sponzorských dohôd?

Bol to no-brainer, bolo to oznámené pomerne skoro, išlo o životy a majetky ľudi, bolo nemožné zorganizovať v priebehu pár dní podujatie pre stotisíc priaznivcov, hoci samotná trať poškodená nebola. Bolo by to aj morálne úplne mimo misu. Udialo sa jediné správne rozhodnutie. Z ekonomického hľadiska tímy zaplatili dopravu a logistiku, veľa sa však ušetrí na iných veciach. Záleží aj na promotérovi a F1 ako sa dohodnú, v prípade vis major by promotér ročný poplatok vo výške 20-25 miliónov eur nemal platiť. To sú zároveň peniaze, z ktorých polovica ide tímom. Dozaista v tom nájdu nejaký balans, aby vlk ostal sýty a koza celá.

Ricciarda neuvidíme, Pérez ostane

Myslíš si, že sledujeme poslednú sezónu Sergia Péreza v Red Bull Racing?

Nemyslím si to, Checo ostane v Red Bulle aj v budúcej sezóne. Je to spolupráca, ktorá vychádza. Pérez nie je príliš rýchly na Verstappena, ktorý je výnimočný talent. Zároveň je dostatočne skúsený, aby chápal okolnosti. Je Mexičan, pre Red Bull Racing je zaujímavý z pohľadu latinskoamerického trhu, čiže je tam aj komerčný aspekt. V zálohe Red Bull nemá nikoho, koho by oslovil či vytiahol. Ricciardov návrat nevidím reálne a Tsunoda potrebuje určite čas.

👉 VSTUPENKY a ZÁJAZDY na Formulu 1 a navyše s 5% ZĽAVOU použitím promokódu: STEVOF1 🎫

Daniel Ricciardo je rezervným jazdcom Red Bull Racing. Je podľa teba teda nereálne, že ho uvidíme v monoposte RBR alebo AlphaTauri v dohľadnej dobe aj počas pretekov?

Daniel Ricciardo je v tejto sezóne neoficiálnym maskotom Red Bull Racing, oficiálne je tretím jazdcom. Jazdí na simulátore, chodí na promo akcie. Nepočíta sa s ním, že by dostal šancu na testoch alebo v pretekoch. V hierarchii Red Bullu a AlphaTauri, kde máme 4 pilotov, je aktuálne na šiestom až siedmom mieste. Bude musieť, aj keď to je kruté, dúfať len v nepredvídateľné negatívne okolnosti, ktoré by ho dostali do monopostu.

Vo Ferrari nič nové

Ktorá z doterajších veľkých cien ťa v tomto roku zatiaľ bavila najviac a prečo?

Viem, že je to klišé, ale mňa baví každá. Či sa tam predbieha alebo nepredbieha, či je to veľké vzrušenie, alebo sú tam nehody, vždy je to srdcová záležitosť , ktorú si vážim a užívam. Austrálska dráma bola šialená v samom závere, úžasná bola kvalifikácia v Monaku, ktorú sme naživo komentovali pred fanúšikmi. To bol zážitok, na ktorý nikdy nezabudnem. Akceptujem, keď fanúšikovia frflú na to, že je rozhodnuté už pred štartom. Chýba tam tá iskra, čo si budeme klamať, keď Verstappen, Pérez a Alonso sú pred každými pretekmi naším papierovým pódiom. Čo sa týka môjho nadšenia, to nepoľavuje. Chcelo by to však väčšiu pestrosť? Rozhodne áno.

Ako doposiaľ hodnotíš počínanie Ferrari? Čo zlepšiť a akým spôsobom?

Mňa to trochu mrzí, ale pri Ferrari mám pocit, že už 15 rokov hovoríme to isté, a teda, že potrebujú čas a potrebujú pokoj v rámci továrne. Neustále tam robia zmeny, chýba im stabilita, evidentne tam chýbajú inžinierske mozgy, ktorým sa z Veľkej Británie do Maranella presťahovať nechce. Je to mrzuté, pretože Ferrari má najväčšiu fanúšikovskú základňu a potrebujeme ich hore, aby sa bili o víťazstvá. Škoda, že tam nie sú.

„Minulý rok to bola úplná fantázia, museli na nás volať sekuriťákov, aby rozpustili dav fanúšikov zo Slovenska a z Českej republiky.“

Skús pred pokračovaním ročníka vysloviť predpoveď, ktorá sa možno zdá nereálna, ale podľa teba sa vyplní.

Veštenie, uff, tak to sa musím prudko zamyslieť. Je úplne jedno, čo poviem, pretože buď to vyjde alebo nie. Keby som povedal, že Lewis Hamilton vyhrá preteky alebo Ferrari ovládne veľkú cenu, to by sa udiať malo, no nie? Čakajú však na to viac než rok. Dajme si úlet, takže hovorím, že uvidíme Micka Schumachera počas súťažného víkendu za volantom.

Števo, aj tento rok sa stretneš na niektorých veľkých cenách s fanúšikmi naživo. Kde to bude možné? 

Hungaroring je pre nás tradične domáca veľká cena. Už v máji sa neviem dočkať toho, ako sa s tam s fanúšikmi stretneme. Minulý rok to bola úplná fantázia, museli na nás volať sekuriťákov, aby rozpustili dav fanúšikov zo Slovenska a z Českej republiky, čo sa dialo počas žiadosti o ruku. Prišli sekuriťáci, mňa zobrali za ruku do jednej strany, Pepu Krála a Riša Gondu do druhej. Vraj sme blokovali premávku za hlavnou tribúnou, ale ich rozhodnutie chápem. V Rakúsku alebo v Maďarsku je to naozaj sviatok, stretnúť davy vášnivých fanúšikov je úžasným dobíjačom energie. Tento rok sa chystáme aj do Singapuru, ja idem taktiež do neznáma a začínam byť jemne nervózny, no už sa neviem dočkať. Bude to pecka, jednoznačne.

 

Atmosféru Formuly 1 môžete zažiť naživo aj vy. Podrobnosti sa dozviete po kliknutí na tento odkaz.

Odporúčame:

LAST MINUTE F1: Veľká cena Rakúska 2023 (autobusom bez nocľahu) – 2.7.2023
F1 Veľká cena Talianska – Monza (autobusom) – 2.- 4.9.2023
Formula 1 v Singapure: Zájazd so Števom Eiselem (letecky) – 13. – 19.9.2023