Rýchlostný fenomén Monza a provizórna lavička zo stromu

4 minúty čítania
Autor: Viktor Háber

Chrám rýchlosti a domov buracajúcich Tifosi, to je prezývka Monzy – najrýchlejšieho okruhu v kalendári F1. Scuderia Ferrari má na VC Talianska svoju najväčšiu podporu a o atmosfére sa hovorí ako o neskutočnej. Po 👉 Hungaroringu sme sa aj tu museli presvedčiť na vlastnej koži, či je to naozaj tak.

Sledujte nás aj na našich sociálnych sieťach Facebook Instagram.

Monza je výnimočná

Toto konštatovanie si zapisujeme ešte pred samotnými septembrovými pretekmi. Mnoho ľudí si sprvu asi neuvedomí, kde sa nachádza tento rýchly okruh. Mesto Monza je kúsok severne od Milána, ale poloha trate nás poriadne šokovala. Bolo to akoby samostatné mestečko posadené v nádhernom parku. Popod okruh viedli cesty a keď sme sa dostali k trati. WOW.

Obchodíky, občerstvenie a zábava fanúšikov pri plote. Park je plný stromov, minimálne pred prvými tréningmi a kvalifikáciou. Sme priamymi svedkami toho, ako si ľudia zo stromov vyrábajú lavičky. Na tých ale nesedeli. Naopak, postavili sa na ne, aby videli na trať lepšie. „Videl som výrobu takejto lavičky. Niekto tam urval strom, bolo to neuveriteľné,“ hovorí jeden z členov FutbalTour.

Monza tu tiež ukáže svoju druhú/drahú tvár. Pripravte sa, že ak si budete chcieť odniesť suvenír, nevyjde vás to lacno. Klubové šiltovky tu stoja 60 až 80 eur. Výnimočnosť sa tu ukazuje neustále.

Na káve so Škriniarom, potom preteky

Na samotnú VC Talianska niektorí členovia FutbalTouru meškali, ale stálo to za to. V rámci jedného zájazdu sme spojili sledovanie futbalu a formuly 1. Deň pred pretekmi sme si to namierili na San Siro. Taktiež neuveriteľný a obrovský chrám, kde Inter Miláno vyzval FC Turín. Domáci aj v zostave s naším Milanom Škriniarom triumfovali 1:0.

To všetko sa však stalo deň pred hlavnými pretekmi VC Talianska. Deň po sme sa dostali na kávu s naším stopérom. Asi nikoho neprekvapí, že káva s 37-kou sa natiahla. Štart pretekov sme pozerali na mobile, povzbudzovanie divákov sme však počuli už z diaľky. Nie každé meškanie je neprípustné.

👉 Pozrite si ponuku zájazdov na zápasy Interu Miláno 

Najlepšie miesta na tribúne

Po príchode sme sa hneď pichli na tribúnu a napokon sme vychytali ešte lepšie miesta, než by sme mali pôvodne. Preteky boli v plnom prúde a ochranka preto vstupenky neriešila. QR kód? Áno, je na lístku, poďte dnu. Zrazu sme sa ocitli na tribúne 20 metrov od trate rovno oproti boxovej uličke. Akoby sme boli priamo na trati. V tejto pasáži sa môžu diať veľké veci!

Vstup bol zvláštnym kontrastom toho, ako Taliani (ne)riešili veci. Na trati v Monze vojdete dovnútra a, pozor, zoberú vám nielen fľašku s vodou, ale aj externé nabíjačky. Bolo ich tam vyložených asi 80. Keď sme po pretekoch išli von, ľudia si hľadali svoju externú nabíjačku.

Keď fandenie vystrieda bujarý piskot

Okruh v Monze nás presvedčil, že atmosféra je tu naozaj fantastická. Obrovské množstvo vlajok a červených úborov, radosť a hlasné pokriky vždy, keď Charles Leclerc a Carlos Sainz krúžili okolo. Najmä prvý z nich, ktorý vyhral kvalifikáciu a očakával sa jeho triumf. Ďalší dôkaz toho, že formula 1 zažíva obrovský boom a napreduje aj v už beztak motoristicky nadšenom Taliansku. Avšak aj táto atmosféra upadala, ako sa Max Verstappen dostal na prvú priečku a robil si náskok. Nič nepredvídateľné, je to ako keď na futbale domáci tím prehráva 0:2. Tiež sa povzbudzuje menej.

Niekoľko kôl pred koncom sa ale všetko zmenilo a prišiel akýsi gól. Výbuch radosti a nádej. Daniel Ricciardo mal pred zákrutou Lesmo 2 nehodu a jeho monopost museli odpratať. Na trať prišiel safety car a obaja poprední jazdci využili čas na prezutie na mäkké pneumatiky. Posledné kolá pretekov mali byť o priamom súboji o prvenstvo, ktorý by Leclerc za bujarého kriku mohol zvládnuť.

Povzbudzovanie ale vystriedalo bučanie. Čas ubiehal a Ricciardov monopost stále nik neodpratal. Všetky problémy sa nevyriešili, a tak jazdci prišli na cieľovú rovinu za safety carom. Bez napätia, bez akcie. V telke ste ten masívny piskot nemohli počuť, ruchové mikrofóny spravili svoju prácu, na tribúne to bolo ale peklo a ani štuple do uší by vám nepomohli. Nahnevaní ľudia odchádzali, zhadzovali vlajky, maloleté dievča tam plakalo. Záver, aký si nik neželal a dokonca aj náš exhokejista Marián Gáborík, ktorý dostal lístky na Monzu ku svojej 40-ke, tento záver na svojom instagrame kritizoval. Veď šesť kôl odpratávali formulu, ktorá sa ani nerozbila!

VC Talianska či VC Rakúska?

F1 ide každým rokom brutálne hore. Stále však má za úlohu premyslieť, či v týchto situáciách nenasadiť červený safety car či nepridať kolá navyše. V každom prípade, pri vyhlásení výsledkov už boli ľudia na trati a videli na tribúne aj svojho miláčika Leclerca, ktorý finišoval druhý.

Monzu treba zažiť, no tento rok sme sa ale ešte lepšej atmosféry dočkali na 👉 VC Rakúska. Oranžové more fanúšikov Verstappena zaplavili Spielberg. Pri každom jeho prejazde sme videli mexickú vlnu, všetky zaparkované autá boli holandské, pred traťou boli stanové domy a trojdňový festival, kde sa na tribúny nosili bandasky piva, prepravky, chladničky a dokonca sa tam grilovalo. Tu vám externú nabíjačku nik nezoberie.

Atmosféra akéhokoľvek okruhu sa vám vryje do pamäti. POZRITE SI NAŠU PONUKU ZÁJAZDOV NA F1. 🏁