Pohľad za kulisy fanúšikovskej kultúry vo francúzskom futbale: Ligue 1 je na vzostupe

6 minút čítania
Autor: Ladislav Harsányi

Divácky záujem o Ligue 1 stúpa. V uplynulej sezóne 2022/2023 po prvý raz v histórii prekročila návštevnosť na zápasoch najvyššej francúzskej futbalovej súťaže 9 miliónov. Na jeden zápas prišlo v priemere 23 810 divákov, čo je rekordné číslo.

Sledujte nás aj na našich sociálnych sieťach Facebook Instagram – Tik-Tok

Najviac fanúšikov láka na svoje zápasy Marseille

Najväčší počet ľudí chodí na štadión klubu Olympique Marseille (priemer 62 716), na Paríž St. Germain si našlo cestu v priemere 47 418, len o čosi menej na Olympique Lyon (46 701). Samozrejme, najviac láka francúzska klasika medzi Marseille a PSG – na Orange Velodróme v Marseille videlo derby 65 894 fanúšikov futbalu. Diváci cestovali vo väčšom počte aj na vonkajšie zápasy, celkovo ich bolo 125 207, čiže v priemere 350 hosťujúcich divákov na zápas (sezónu predtým 286). V najväčšom počte sprevádzali svoje mužstvo na ihriská súperov priaznivci RC Lens (priemer na zápas 861), nasleduje Olympique Marseille (776) a druholigový Saint-Etienne (539). Hranicu päťsto ešte prekročili AJ Auxerre (510) a AS Monaco (509).

Farmárska liga?

Ligue 1 je však stále považovaná, čo sa úrovne týka, za poslednú v rebríčku TOP 5 líg Európy (anglická Premier League, španielska La Liga, nemecká Bundesliga, talianska Serie A). Mnohí ju posmešne nazývajú farmárskou ligou, kde sa aktéri venujú cez deň svojej každodennej robote, farmárčine, a večer hrajú futbal. Na atraktivite súťaže nepridáva fakt, že v poslednom desaťročí Paríž St. Germain nemá po jeho prevzatí katarskou štátnou majetkovou organizáciou (Qatar Sports Investment) v roku 2011 relevantného konkurenta v boji o titul.

Na európskej scéne však nedokáže napriek vysokej koncentrácii hviezd preraziť, Ligu majstrov za toto obdobie ani raz nevyhral. PSG sa to nepodarilo ani s takými esami ako Messi Neymar, a Mbappé. Parížu, v porovnaní s Londýnom, Madridom, Rímom či ďalšími európskymi metropolami, chýba mestské derby na najvyššej úrovni. Paríž FC hráva iba druhú ligu, naposledy bol medzi elitou v sezóne 1978/79.

Multikultúrna krajina i liga

Futbal je v krajine populárny, v hľadisku však tvorí väčšinu „robotnícka trieda“, „buržoázia“ uprednostňuje napríklad rugby. Fanúšikovia sa dokážu zjednotiť pre národný tím, ktorý je veľmi úspešný. Keď sa však nedarí, môžu za to Afričania či Arabi. „Keď skórujem, som Francúz. Keď nie, tak Arab,“ povedal raz bývalý reprezentant Karim Benzema. Faktom je, že reprezentácia sa v drvivej väčšine skladá z hráčov afrického či arabského pôvodu. K nim patrí aj Kylian Mbappé s kamerunsko-alžírskymi koreňmi. Národnému tímu nehovoria len „Les Bleus“ (modrí), ale aj podľa francúzskej trikolóry Bleu, Blanc, Rouge  (modrá, biela, červená).

Keďže však prevahu na ihrisku majú hráči tmavej pleti, prípadne Arabi, objavila sa aj verzia, čierna, biela a Beur (vo francúzštine znamená Arab), čo vizuálne viac odráža realitu. Až 87 percent hráčov z tímu majstrov sveta v roku 1998 malo nefrancúzsky pôvod či korene. Podľa aktuálnych údajov Quartzu behá po trávnikoch najvyššej súťaže 107 hráčov z Afriky, a to hovoríme nie o naturalizovaných futbalistoch s francúzskym občianstvom. Takýto počet nenájdete v žiadnej európskej lige. To všetko je živnou pôdou aj pre rasizmus, s ktorým má krajina stále problémy. Nie je to však iba vo sfére futbalu. Samozrejme, aj fanúšikovská štruktúra je multikultúrna.

Najlepší a najvášnivejší

Na väčšine francúzskych štadiónov (tie sú moderné, pekné – aj vzhľadom na to, že vo Francúzsku boli majstrovstvá sveta v roku 1998 i Európy v 2016 prešli prestavbou, alebo sa postavili úplne nové) panuje pravá futbalová atmosféra. Starajú sa o to predovšetkým ultras. K top patrí fanúšikovské zázemie Olympique Marseille. Prístavné mesto, kde je silný multikulturálny vplyv a táto pestrofarebnosť sa odráža aj na futbale. Bez ohľadu na sociálny status sa fanúšikovia spoja vo vášnivú masu v perleťovo bielych a nebeských modrých farbách.

Štadión Velodróme je chrámom hrdosti a radikálnej spolupatričnosti. Skandovanie, svetlice, dymovnice, chorály, ohlušujúci piskot – s tým všetkým sa musia vyrovnávať súperi. Tí si musia vypočuť aj popevok „Nous summers les Marseillas! Et nous allons gagner“. V preklade: „My sme Marseillčania! A vyhráme!“ Na každý zápas pripravujú špeciálnu choreografiu, neopakovateľnú, vrátane transparentov. Na futbal sa dostanete v Marseille za dostupné ceny, aj za približne 15 eur. Na francúzskych štadiónoch sa si na lepšie sedadlá sadnete za 30-40 eur.

K najlepším a najvášnivejším fanúšikom v krajine patria tí zo Saint-Etienne, hoci už druhú sezónu hrá v Ligue 2 (aj tam má priemernú návštevnosť nad 17-tisíc). Hoci tento klub od sedemdesiatych rokov minulého storočia, keď patril k európskej špičke (bol v dvoch finále pohárov), nedosahuje žiadne prenikavé úspechy, ultras z Les Stéphanois zostali lojálni. Atmosféra na Štadióne Geoffroya Guicharda, známom aj ako „Le Chaudron“, je unikátna, choreografiou i pyrotechnikou, a tak sa na ňom nehrá žiadnemu súperovi ľahko.

Najsledovanejšie francúzske kluby

Kluby z krajiny galského kohúta majú svojich fanúšikov nielen na domácich štadiónoch, ale aj na sociálnych sieťach po celom svete. Vysoko vedie Paríž so 184 miliónmi nasledovníkov. Poradie je podľa údajov z posledných mesiacov takéto.

  1. Paríž Saint-Germain 184 mil.
  2. AS Monaco 20,4 mil.
  3. Olympique de Marseille 17,27 mil.
  4. Olympique Lyon 10,9 mil.
  5. LOSC Lille 4,12

Zrážka maskotov

Ku kurióznej zrážke maskotov prišlo v nedávnom derby zápase francúzskej ligy medzi Rennes a Nantes. Maskot klubu Rennes, biely hranostaj s menom Erminig, sa na privítanie rozbehol oproti „kolegovi“ kanárikovi z Nantes, pokúsil sa ho objať, no zhodil ho na zem. Pri páde odletela kanárikovi hlava. „Zlomeného“ kanárika vyniesli z trávnika na nosidlách. Na ihrisku však boli šťastnejší hostia z Nantes, ktorí vyhrali 3:1.

ZÁJAZDY NA ZÁPASY LIGUE 1 🇫🇷