Veľká cena Monaca: Triumf Ferrari po 16 rokoch

Píše Branislav Ježík, z prvého neobjektívneho športového portálu TakUrcitee.sk

Pred dvoma týždňami sme mohli vidieť fascinujúcu šachovú partiu, pričom obaja hlavní rivali bojovali nielen na hrane schopností svojich monopostov, ale aj svojich vlastných. Po nervydrásajúcom epickom boji Sebastiana Vettela s Lewisom Hamiltonom v španielskej Barcelone sa preteky formuly 1 presunuli do úzkych uličiek Monaka.

Všetci boli zvedaví, ako si s nimi poradí najmä Mercedes, ktorý má najdlhší monopost z celého štartového poľa. Nakoniec to ale nebol rázvor, ktorý bol rozhodujúcim faktorom v nedeľnej veľkej cene.

F1 monaco2

Podujatie v Monte Carle má svoje špecifiká a základ dobrého výsledku sa rodí už v sobotnej kvalifikácii. A práve v nej doplatili Strieborné šípy na svoju najväčšiu tohtoročnú slabosť, keď sa im nedarilo dostatočne zahriať ultramäkkú zmes pneumatík.

Prvé varovanie prišlo už vo štvrtkových voľných tréningoch, keď sa hlavne v tom druhom prepadli až do stredu štartového poľa. Vedenie tímu to pripísalo zlému nastaveniu áut a na sobotu sľubovalo zlepšenie. To skutočne prišlo, ale ako sa ukázalo, nestačilo to. Lewis Hamilton sa tak dostal podobnej situácie, ako v Rusku.

lewis-hamilton-mercedes-pit-stop-monaco-pits_3307923

Na zahriatie gúm si aj tu nechal dve kolá. Na svoju smolu však kvôli väčšej premávke na okruhu nestihol v druhej časti kvalifikácie zajazdiť dobrý čas, a tak sa musel na štarte postaviť až do siedmej rady. To značne znížilo jeho šance na víťazstvo. Jeho cieľom stalo prísť do cieľa čo najbližšie k Sebastianovi Vettelovi a minimalizovať tak prípadné straty.

Podobne ako v Rusku, aj v Monaku obsadilo prvú radu na štarte Ferrari. Na prvom mieste však nestál Sebastian Vettel, ale Kimi Räikkönen, ktorý na svoju sedemnástu pole position v kariére čakal 8 rokov, 11 mesiacov a šesť dní a stanovil tak nový rekord medzi dvoma najlepšími postaveniami na štarte.

Obom jazdcom Ferrari stačil už len Valtteri Bottas na druhom Mercedese, ktorý si vie predsa len o niečo lepšie poradiť s fialovo označenými pneumatikami. Na štvornásobného majstra sveta stratil ničotné dve tisíciny sekundy, pričom prví traja jazdci zvládli svoje najlepšie kolá v rozmedzí 45 tisícin sekundy.

F1 monaco3

Nedeľné preteky však prebiehali celkom pokojne, keď sa jazdci po štarte poslušne zoradili za seba. Čakalo sa na to, ako stratégovia svojim jazdcom naplánujú zastávky v boxoch. Všetko nakoniec začal Max Verstappen, ktorý spustil reťazovú reakciu.

V boxoch sa objavila celá špička okrem Sebastiana Vettela a Daniela Ricciarda, ktorí svoju výmenu pneumatík o päť kôl oddialili. Ako sa nakoniec ukázalo, práve to bola víťazná taktika. A tak si Nemcovi mechanici po pretekoch mohli opäť zaspievať svoj popevok Gina je vpredu a všetci ostatní sú za ňou.

Takto si upravili tradičný taliansky pokrik, ktorým oslávili tretie talianske víťazstvo v tomto roku. Ak by ste náhodou nevedeli, kto je to Gina, tak za týmto pomenovaním sa skrýva tohtoročný monopost Sebastiana Vettela. Taliansky tím pritom čakal na svoje ďalšie monacké víťazstvo ešte dlhšie ako Kimi Räikkönen. Bolo to dlhých šestnásť rokov.

Druhý z hlavných kandidátov na titul Lewis Hamilton bol po bezsennej noci šťastný aj za siedme miesto. Rozhodnutie tímu čo najviac oddialiť jeho zastávku nakoniec prinieslo ovocie. V priebežnom poradí to ale znamená, že na Sebastiuana Vettela stráca už 25 bodov.

Trojnásobný majster sveta ale podáva najlepšie výkony vtedy, keď musí doháňať stratu. Veď minulý rok práve pred pretekmi v Monaku zaostával už o 43 bodov. Túto stratu však dokázal zmazať ešte pred letnou prestávkou.

Dlhoočakávaný priamy súboj medzi dvoma štatisticky najlepšími jazdcami súčasnosti a držiteľmi siedmych titulov z posledných deviatich rokov, sa tento rok stal skutočnosťou. Žiadnemu z nich sa zatiaľ nepodarilo vyhrať v dvoch veľkých cenách nasledujúcich po sebe.

To ešte viac pridalo na výnimočnosti tohtoročných pretekov. Preto by ste si určite nemali nechať ujsť príležitosť vidieť na vlastné oči niektorú z veľkých cien, ktoré sú v ponuke najväčšej športovej CK na Slovensku. Tá najbližšia je na programe 9. júla na rakúskom Red Bull Ringu.

f1 spielberg okruh

Medzitým sa karavána formuly 1 presťahuje za oceán na preteky v kanadskom Montreale, aby sa potom cez azerbajdžanské Baku vrátila do Európy.

Kompletnú ponuku zájazdov na preteky F1 nájdete TU.