Redaktor F1online.sk: Novinky spôsobujú konštruktérom vrásky

3 minúty čítania
Autor: Dávid Lech

O tom, čo nám prvé VC naznačili a čo môžeme očakávať od nasledujúceho priebehu F1, sme sa porozprávali s redaktorom F1online.sk, autorom tisícok článkov o Formule, Matúšom Pavlíkom.

Sledujte naše sociálne siete, kde Vám prinášame zaujímavosti z pohľadu fanúšikov.
Facebook Instagram

Matúš, ako správny formulový fanatik, analyzuje dennodenne celé dianie zo sveta formuly a snaží sa fanúšikom priniesť tie najzaujímavejšie a najnovšie správy. Častokrát sa toho medzi súťažnými víkendami zmení naozaj dosť a život v každom tíme F1 sa nezastaví prakticky nikdy, rovnako tak sa nezastaví ani práca novinára.

Boj o pohár konštruktérov je medzi 3 tímami

Matúš, začneme hneď zostra. Máme za sebou štyri veľké ceny. Dá sa s istotou konštatovať, že Ferrari je aktuálne najväčším favoritom prebiehajúcej sezóny?

Najťažšia otázka hneď na úvod (smiech). Scuderia podala v Austrálii neuveriteľný výkon a všetkých prevalcovala, avšak v Imole im ušlo pódiové umiestnenie na úkor najväčších konkurentov Red Bull a Mercedes. Táto sezóna však bude hlavne o vývoji a pokroku. Kto zvládne vývoj v priebehu roka najlepšie, ten sa pravdepodobne bude tešiť aj na konci sezóny.

Pred novým ročníkom rozhodne viac mútili vody stajne Mercedesu a Red Bullu. Čo obom v doterajšom priebehu najviac chýba?

V minulej sezóne sa o titul bojovalo doslova do posledného kola. Red Bull a Mercedes tak museli veľa úsilia investovať aj do minulej sezóny, kým také Ferrari už na začiatku minulej sezóny vedelo, že o titul bojovať nebude, mohlo sa tak sústrediť na rok 2022 a úplne nové pravidlá. Síce sa nečakalo, že “Ferraristi” do nového ročníka vletí takto vo veľkom štýle, avšak férovo treba priznať, že každý z tých výsledkov bol úplne zaslúžený.

Čo chýba Red Bullu a Mercedesu bolo očividné. Red Bull to nezvládol hlavne po stránke spoľahlivosti, no mal problémy aj s nastavením monopostu, kým Mercedes ešte stále hľadá spôsob, ako zo svojho konceptu vyťažiť celý jeho potenciál. Podľa ich inžinierov by ten potenciál mal byť obrovský, v prvých troch pretekoch sa však Mercedesu nepodarilo urobiť veľký pokrok.

Ekologickejšie preteky a návrat Ground effect

Zdroj: thesportsrush.com

Do novej sezóny monoposty vstúpili s výraznými viac či menej viditeľnými zmenami. Priblížiš nám detailnejšie tie najpodstatnejšie?

Zmien bolo naozaj neúrekom. Do Formuly 1 sa nám po 40 rokoch vrátil ground effect, čo vlastne znamená, že veľká časť prítlaku vytvára vzduchu, ktorý prúdi pod autom. Môžete si to v jednoduchosti predstaviť ako keď krídlo lietadla generuje vztlak, avšak v tomto prípade pôsobí opačne a auto “prisáva” k asfaltu. Doteraz sa kládol veľký dôraz na vzduch obtekajúci okolo monopostu, ten však víril vzduchu za sebou a znemožňoval prenasledujúcemu súperovi priblížiť sa dostatočne blízko. Ground effect tak mal uľahčiť a zlepšiť pretekanie, keďže s týmto riešením sa nevytvára toľko turbulentného vzduchu. Môžeme povedať, že toto sa aj podarilo.

Nezmenila sa však len aerodynamika, však?

Nie. Aerodynamické zmeny sú “iba” tie najviditeľnejšie a najpodstatnejšie. Máme však aj nové pneumatiky a kolesá s nízkym profilom, keď trinásťpalcové pneumatiky nahradili osemnásťpalcové “nízkoprofiláky”. Tieto spôsobujú tímom taktiež nemalý bolehlav, keďže o nich len postupne získavajú dôležité informácie.

Taktiež máme nové palivo, ktoré je teraz ekologickejšie a obsahuje viac biozložky. To úplne zmenilo spôsob, ako inžinieri a tímy s motormi pracujú. Na vypadnutiach Red Bullu i ďalších problémoch vidíme, že aj táto zmena pripravila fanúšikom nejedno prekvapenie.

Sledujte VC Španielska naživo + TIP: dopytujte sa u nášho predajcu o možnosti sledovania futbalového zápasu FC Barcelona – Villareal v čase zájazdu

Aston Martin zlyháva v základných veciach

Ak by si mal vybrať najväčšie prekvapenie a sklamanie úvodu sezóny, na koho by padla voľba?

Priznám sa, že keď sa ma pred začiatkom sezóny pýtali, kto podľa mňa bude najväčším sklamaním sezóny, odpovedal som tím Alpine. Mýlil som sa (smiech). Rozmýšľal som, či “staviť” na Alpine alebo Aston Martin, vybral som Alpine, ale najväčším sklamaním je určite Aston Martin. Ukazuje sa, že v tom tíme prestávajú fungovať aj tie najzákladnejšie procesy a ako sa hovorí “ryba smrdí od hlavy” a celkom istotne je za mizériou Astonov majiteľ Lawrence Stroll, ktorý sa snaží riadiť všetko sám a to nikdy neprinesie nič dobré.

Príjemne som prekvapený z formy tímu Alpine a hlavne Haasu. Kevin Magnussen sa vrátil po roku a je ako vymenený. Týmto chlapcom prajeme úspech hádam všetci.

F1 je o dokonalej harmónii a vôni spálených gúm

Zdroj: benzinsider.com

V čom spočíva čaro F1 oproti ‘klasickým slovenským’ športom, akými sú hokej alebo futbal, ktoré majú na Slovensku najširšiu fanúšikovskú základňu?

Rád hovorím, že Formula 1, a motoršport vo všeobecnosti, je tým najkomplexnejším športovým odvetvím. Predstavte si, že najväčšie tímy majú takých 2000 zamestnancov, ktorí sa starajú o dve autá, ktoré krúžia dookola po okruhu. Všetko má svoje miesto, všetko musí byť prebiehať v dokonalej harmónii a všetko musí fungovať minimálne na sto percent. Ak to neurobíte perfektne, tak skrátka nevyhráte.

Formula 1 predstavuje absolútny vrchol. Je to ako NHL v hokeji alebo Liga majstrov vo futbale. My máme však to šťastie, že keď chcete ísť “na zápas”, nepotrebujete k tomu tisíce eur. Výlet za hranice do Rakúska či Maďarska, kde si môžete pozrieť takýto ‘cirkus’ naživo, vás vyjde lacno a určite na to nepotrebujete rok šetriť. Cítiť vôňu spáleného benzínu, gumy či stretnúť desaťtisícové davy fanúšikov zo všetkých kútov Európy, to je naozaj skvelý zážitok.

KOMPLETNÚ PONUKU NA FORMULU 1 nájdete TU.