F1: Spielberg, okruh mnohých mien

4 minúty čítania

Kým sa objavili preteky na známom Hungaroringu, bola to pre Slovákov roky najbližšia destinácia, kde mohli na vlastné oči vidieť najrýchlejšie monoposty sveta.

Mohli, aj nemohli, keďže Rakúsko, hoci malo zaručený štatút neutrality, sa v dobách studenej vojny radilo k západným štátom.

A práve túto krajinu emigranti využívali ako prestupnú stanicu pri ceste za lepším životom, čo vtedajšiemu režimu nebolo veľmi po vôli. Dostať sa za prísne stráženú železnú oponu bolo preto omnoho komplikovanejšie ako je tomu dnes.

Preto ak vás už omrzel okruh neďaleko maďarského hlavného mesta, ktorý tradične navštívi najviac slovenských fanúšikov, je najlepší čas vyskúšať niečo nové.

Pod malebnými končiarmi Álp zažijete trochu inú atmosféru ako na okraji maďarskej pusty. Samozrejmosťou je aj bohatý sprievodný program pod hlavičkou Červených býkov, keď môžete vidieť aj niečo z histórie formuly 1.

Svoju obnovenú premiéru si Veľká cena Rakúska zažila v roku 2014. Prvýkrát sa pritom pretekalo na letisku v štajerskom Zeltwegu ešte v roku 1963.

Boli to nemajstrovské preteky a vyhral ich austrálsky trojnásobný majster sveta Jack Brabham. O rok už sa tu pretekalo o majstrovské body a svoju jedinú veľkú cenu v kariére tu vyhral Lorenzo Bandini na Ferrari.

Potom sa formula 1 z Rakúska vytratila a až úspechy Jochena Rindta boli impulzom k tomu, aby cez cestu za letiskom vznikol nový okruh.

Ten dostal názov Österreichring, ale nikto ho nevolal inak ako Zeltweg. Prvýkrát sa tu jazdilo v roku 1970, ale miestni fanúšikovia si museli počkať na víťazstvo domáceho jazdca až do roku 1984, keď sa tu vo svojej tretej majstrovskej sezóne radoval Niki Lauda.

Nuž a práve tu o rok neskôr oznámil definitívny koniec svojej kariéry jazdca formuly jeden.

Österreichring patril spolu s Monzou a anglickým Silverstone k trom najrýchlejším tratiam v kalendári F1. V roku 1987 sa tu ale na dlhý čas jazdilo naposledy. Okruh už vtedy prestával vyhovovať požiadavkám na bezpečnosť.

Už v piatkovom tréningu tu mal kurióznu nehodu Švéd Stefan Johansson na McLarene, ktorý v rýchlosti 225 km/h zrazil vystrašeného jeleňa pobehujúceho po trati. Preteky sa kvôli kolíziám podarilo odštartovať až na tretí pokus, čo bol posledný kliniec do rakvy Rakúskej veľkej ceny.

Preteky v Rakúsku sa v roku 1997 na sedem sezón vrátili do kalendára formuly 1. Österreichring ako jeden zo svojich prvých projektov prestaval Nemec Hermann Tilke v rokoch 1995-96.

Ten vypustil rýchlu pasáž medzi šikanou Hella-Licht a zákrutou Dr. Tiroch, ďalšie zákruty dostali menší polomer a okruh nielen, že sa skrátil (o viac ako 1,6 km), ale sa aj spomalil.

Naďalej však kládol na jazdcov veľké nároky. Prestavbu okruhu vtedy zaplatil miestny telekomunikačný operátor a tak sa musel meniť aj názov okruhu na A1 Ring.

A aby vyzeral ako nový, ako miesto konania sa už neuvádzal Zeltweg, ale neďaleká obec Spielberg.

Pri prestavbe okruhu už neostali peniaze na rekonštrukciu boxov a tak sa Veľká cena Rakúska opäť po sezóne 2003 vytratila z kalendára F1.

Okruh kúpil rakúsky miliardár Dietrich Mateschitz, ktorý zbohatol na predaji energetických nápojov. Ten s ním mal veľké plány. Celý ho zbúral, vrátane infraštruktúry a plánoval ho postaviť nanovo, pričom chcel využiť aj starú časť medzi šikanou Hella-Licht a zákrutou Dr. Tiroch.

Plány mu ale skazila miestna samospráva, ktorá nesúhlasila s Mateschitzovými veľkými úpravami. Ten nahnevaný vyhlásil, že okruh je len strata peňazí a času. Svoju pozornosť obrátil radšej na kúpu tímu formuly 1.

Situácia sa zmenila až v roku 2008, keď Red Bull za 70 miliónov € nechal postaviť nové boxy a zároveň aj okruh, ktorý kopíruje pôvodný A1 Ring. Opäť sa menilo aj meno Österreichring dostal názov po sponzorovi, ktorý prispel na jeho obnovu.

Na formulu 1 však v Rakúsku museli čakať ďalších šesť rokov. Opäť sa o to postaral Dietrich Mateschitz a jeho peniaze potrebné na to, aby sa na Red Bull Ringu konali preteky kráľovnej motoršportu.

My sa môžeme tešiť na preteky, ktoré tu vždy boli zaujímavé. Či už svojimi nehodami, alebo aj víťazmi. Niektorí z nich si práve tu otvorili svoj víťazný účet (John Watson, Alan Jones, Elio de Angelis) a pre iných ostalo prvenstvo spod Álp jediným v ich kariére (Lorenzo Bandini a Vittorio Brambilla, ktorý po víťaznom prejazde cieľom havaroval).

PONUKU VSTUPENIEK A ZÁJAZDOV NA FORMULU 1 NÁJDETE TU.